Komandas spēks jaunu darbinieku piesaistē
Darbinieki ir varens spēks, ko patiesi apzinās un pilnvērtīgi izmanto vien retais uzņēmums Latvijā; viņi ir labākie darba devēja vēstneši un var ļoti palīdzēt arī jaunu darbinieku piesaistē.
Laikā, kad par katru labu speciālistu notiek sīva cīņa, darbinieku ieteikumi ir zelta vērtē. Nav noslēpums, ka šobrīd atsaucība uz darba sludinājumiem ir kritiski zema, un pamata metodes darbinieku piesaistei ir 1) tieša, mērķtiecīga speciālistu meklēšana un 2) kontaktu loka izmantošana nepieciešamo speciālistu sasniegšanai un uzrunāšanai. Darbinieku spēks ir tieši šis plašais, neapzinātais kontaktu loks.
Tomēr, lai ieteikumu sistēma labi strādātu, jābūt izpildītiem vairākiem nosacījumiem. Jo zināmi gan pozitīvi, gan pavisam nelāgi stāsti par izjukušām draudzībām un sabojātām attiecībām uzņēmumā.
Pozitīvo stāstu pamatā pirmkārt ir komunikācija un skaidri definēti spēles noteikumi.
Kas darbiniekam būtu jāzina?
- Nepieciešamajam speciālistam izvirzītās prasības, darba grafiks un alga.
- Ko darba devējs uzskata par pilnvērtīgu ieteikumu, piemēram, ieteiktais cilvēks ir personīgi pazīstams, darbinieks ar viņu ir pārrunājis konkrēto darba iespēju un saņēmis akceptu kontaktinformācijas nodošanai uzņēmumā.
- Ieteikuma formāts – kāda informācija, kam un kādā veidā nosūtāma.
- Novērtēšanas process (pamata soļi un principi), lai darbinieks nedzīvo ilūzijās, ka ieteikums automātiski nozīmē arī pieņemšanu darbā.
- Atlīdzības apmērs un izmaksa; parasti atlīdzība tiek maksāta pēc tam, kad ieteiktais speciālists izturējis pārbaudes laiku.
Tāpat ar darbiniekiem atklāti jārunā par iespējamām sekām, ja viņu ieteiktais speciālists nekvalificēsies amatam, neizturēs pārbaudes laiku, vai aizies pats. Vai necietīs draudzība un labās attiecības?
Ir bijuši gadījumi, kad darbinieki apvainojas, ja ieteiktais speciālists netiek pieņemts darbā, sākas konfliktsituācija uzņēmumā, nevajadzīgas diskusijas par ieteiktā speciālista atbilstību. Tāpat uzņēmumam var rasties zaudējumi, ja ieteiktais speciālists uzsaka darbu tūlīt pēc pārbaudes laika, jo ieteicējs pierunājis palikt līdz brīdim, kad tiks izmaksāta prēmija, pat piesolījis dalīties ar to.
Jārēķinās, ka cilvēki ir dažādi, tāpat atšķiras viņu ambīcijas un izpratne.
Par labu vidi, uzņēmuma kultūru un darbinieku iesaisti liecina fakts, ka ieteikumi nāk bez prēmiju un bonusu solījumiem. Šādā gadījumā var izveidot labu praksi, pasakot “paldies!’ ieteicējam, piemēram, uzdāvinot dāvanu karti labā restorānā un vēlot labi pavadīt laiku kopā ar ieteikto speciālistu. Tādējādi stiprinot attiecības komandā.
Pilns materiāls un uzņēmumu pieredzes stāsti publicēti laikrakstā “Dienas Bizness” 10.01.2018., žurnāliste Anda Asere
Papildu informācijai, lūdzu, sazinieties ar savu konsultanti (info@cvor.lv).