Okt
2013

Līdera mentālā attīstība

title

Gluži nesen runājām par biznesa attīstības un cilvēka profesionālās izaugsmes cikliem un to atbilstību. Šoreiz vēlamies iepazīstināt ar Anastasijas Ņekrasovas* nesen Dienas Bizness rīkotajā Biznesa panākumu akadēmijā prezentēto līdera attīstības ceļu. Mūsdienu līderības izpēte liecina, ka mentālajā attīstībā līderi iziet vidēji 6 – 7 pakāpes.

Pirmā stadija ir oportūnists. Tiklīdz ir jauna iespēja, jārīkojas ātri, lai to realizētu. Ja ceļā gadās šķēršļi, oportūnists tos nekavējoties likvidē.

Otrā ir diplomāta stadija, kad oportūnists sevi sāk asociēt ar ģimeni, komandu vai citu grupu, kurā veido ciešas attiecības. Diplomātam svarīgs ir lojalitāte un labs mikroklimats grupā. Līderim šajā attīstības posmā būtiski ievērot konsekvenci lēmumos, nesvārstīties arī, ja jāpieņem nepopulāri lēmumi, piemēram, cilvēku atlaišana.

Trešā – eksperta stadija. Diplomāts izvirzījis sev lielākus mērķus un vērtē, ar ko viņš atšķiras no citiem profesionāļiem. Šiem cilvēkiem finansiālā disciplīna dažkārt ir svarīgāka par labām attiecībām. Ir profesijas, kurās strādājošie pēc savas būtības ir izteikti eksperti, piemēram, juristi, grāmatveži un programmētāji.

Ceturtā pakāpe ir sasniedzēja stadija, kurā cilvēks nonāk, ja sāk vērtēt sevi no malas. Vadītāju vidū ir daudz šī posma cilvēku. Viņi domā racionālāk un virzās uz mērķi, atmetot visu lieko un neskatoties uz detaļām. Šajā posmā darbinieki ir resurss viņa mērķu sasniegšanai. Sasniedzējam uzņēmuma vadīšana izdodas labāk nekā ekspertam, kurš vairāk pievērš uzmanību detaļām un nesvarīgām lietām. Ieiešana nākamajā stadijā var ilgt no pusgada līdz pat 15 gadiem. Kad mērķis sasniegts, cilvēks saskatīs citas vērtības.

Šajā – piektajā posmā viņš ir individuālists – domāšana mainās no „mēs” uz „es”. Šis līderis sāk eksperimentēt, meditēt, jo atšķirībā no sasniedzēja nav piesaistīts mērķim.

Sestā – stratēģa stadija tiek sasniegta, kad cilvēks sarauj savus individuālista rāmjus, atkal pārejot uz „mēs”, bet jau citā, augstākā pakāpē. Stratēģis izvirza dinamisku mērķi, un cilvēkus viņš piemeklē atbilstoši tam. Savukārt sasniedzējam mērķus izvirza kāds cits – direktors, īpašnieks vai padome. Stratēģis paveic to, ko citi nav pamanījuši.

Tomēr uzņēmumā var būt vairākas sistēmas, un starp tām spēj strādāt alķīmiķis (septītā stadija). Alķīmiķis biznesu spēj internacionalizēt. Viņa darbības loģika nodrošinās sasniegumus.

Jūlija Lobanovska, CVO Recruitment vadošā konsultante: „Nākas secināt, ka Latvijas biznesa vidē lielais vairums vadītāju strādā īstermiņa mērķu – sasniedzēja līmenī. Viņiem svarīgi gūt panākumus šobrīd vai tuvāko gadu perspektīvā personīgi vai savas grupas līmenī. Galvenais iemesls – uzņēmumu īpašnieki neko vairāk arī negaida un nepieprasa. Tāpēc pēdējo divu gadu laikā strauji palielinās to vadītāju skaits, kuri paši pamet vai ir spiesti aiziet no darba, jo vairs nespēj strādāt šajā līmenī, viņiem būtisks ir jēgpilns darbs uzņēmumā ar vienotām vērtībām un misijas apziņu (patiesām vērtībām, ne korporatīviem standartiem). Bet darba tirgū pēc šiem stratēģiem pieprasījums ir visai mazs, un viņiem atliek vai nu veidot savu uzņēmumu, iesaistīties atsevišķos projektos vai darboties konsultāciju jomā u.tml. Lai uzņēmumu iekšienē attīstītos vadītāji – stratēģi, būtiska ir pēctecības kultūras veidošana. Tas attiecas gan uz profesionālo prasmju saglabāšanu un attīstīšanu uzņēmumā, gan vadītāju izaugsmi. Kamēr īpašnieki izvēlēsies vieglāko ceļu un tūlītēju rezultātu, piesaistot vadītāju no konkurējoša uzņēmuma vai nozares, par galveno (un nereti – vienīgo) mērķi izvirzot gada apgrozījuma pieaugumu par x %, šie vadītāji nespēs sasniegt stratēģa, nemaz nerunājot par t.s. alķīmiķa līmeni. Ja uzņēmumu vada stratēģis, tā attīstība parasti ir sistēmiska un pakāpeniska, un uzņēmumam ir lielākas izredzes pārdzīvot ekonomiskās recesijas. Tāpēc biznesu īpašniekiem varētu ieteikt pavērtēt veiksmīgākos piemērus – gan pasaulē, gan tepat Latvijā. Stabilu un veiksmīgu attīstību ilgtermiņā piedzīvo kompānijas, kur priekšplānā izvirzītas vērtības, ideja un sadarbība (ne iekšēja konkurence).”

* Krievijas finanšu universitātes MBA programmas akadēmiskā direktore, koučinga meistare.

Publikācija laikrakstā Dienas Bizness, aut. Žanete Hāka. 22.11.2013