Okt
2011

Mārketinga profesionālis jūsu uzņēmumā

title

Ko dara mārketinga profesionālis jūsu uzņēmumā? Mārketinga profesionāļi pieskaitāmi tām profesijām, kuri pārmaiņas tirgū ierauga un tām pielāgojas visātrāk (vismaz tā vajadzētu būt). Bet ideālā variantā – paši rada šīs pārmaiņas un nosaka tendences, kurām citi pēc tam izmisīgi mēģina izsekot. Labu mārketinga profesionāli raksturo tādi atslēgvārdi kā elastība un ātrums, analītisks prāts un spēja aptvert un izvērtēt lielu informācijas lauku (tirgus un tendences, konkurenti, rezultāti, iespējas), novatoriskas idejas… Vai par daudz prasīts? Un vai to visu tiešām iespējams apvienot vienā parastā cilvēcīgā būtnē? Kas ir tās novitātes un kā mainījies mārketinga profils kā tāds pēdējā laikā, teiksim – 4 – 5 gadu griezumā?

1. Par online mārketingu, sociālo tīklu izmantošanu biznesā, podkāstu izmantošanu informācijas apmaiņai utml. nav pat vērts runāt. Šoreiz par pakāpi augstāku līmeni: priecājamies redzēt, ka arvien vairāk uzņēmumos mārketinga funkcija tiek iekļauta valdes līmenī, cieši sasaistot to ar citām funkcijām uzņēmumā un pieņemot, ka „mārketings ir viss, ko darām”, sākot no piegādes tīkla izveides un personāla vadības līdz pat darbam ar debitoriem. Par klientu apkalpošanu nemaz nerunājot.

2. Būtiska tendence, ko vērojam darba devēju prasībās attiecībā pret saviem mārketinga speciālistiem – nozīme pieaugusi t.s. market sensing jeb tirgus zondēšanas funkcijai. Ar to saprotam, ka uzņēmumi savā attīstībā paralēli jau pierastajai produktu un pakapojumu attīstībai palielina enerģiju tirgus un jaunu auditoriju apgūšanai, netradicionālu iespēju meklēšanai, produktu un pakalpojumu sinerģijas un citām izdevībām – ārpus pierastā; ko un kā no biznesa tirgus var piedāvāt privātpersonām un otrādi. Un šeit vajadzīgi tādi raksturlielumi kā:

  • spēcīga analītika;
  • spēja efektīvi apgūt jaunas prasmes, lai spētu operēt ar jauniem mārketinga rīkiem un uzņemtos papildus funkcijas;
  • dabiska nepieciešamība izmēģināt lietas darīt citādi, drosme riskēt.

 3. Jaunu prasmju apgūšana mūsdienās ir kritiski nozīmīga jebkurā amatā, visās profesijās. Mārketinga jomā šobrīd vienlaikus vērojam divas šķietami pretējas tendences – šaura specializēšanās no vienas un funkciju paplašināšana no otras puses. Mārketinga uzdevumu skaits ir krietni pieaudzis, un šai situācijā katram uzņēmumam ir sava pieeja – vienā uzņēmumā visi šie uzdevumi jāapgūst un jārealizē vienam „universālajam kareivim”, savukārt citos tiek veidotas specializētas pozīcijas, kopējo mārketinga „pīrāgu” sadalot „porcijās”. Pie mārketinga specializācijām pieskaitām: zīmolu vai produktu grupu vadība, analītika, POS materiālu izstrāde, BTL mārketings u.c. Tāpat arvien izteiktāka ir mārketinga profesionāļu specializācija pa nozarēm un produktu grupām, kā FMCG, farmācija, industriālie produkti, luksusa preces. Pēdējā pusotra gada laikā dažādu nozaru uzņēmumiem esam piemeklējuši jauna veida un specifikas mārketinga profesionāļus.

Nedaudz raksturosim šos profilus, lai jūs saprastu, kā notiek mārketinga funkcijas attīstība:

  • Mārketinga izpētes un biznesa attīstības profesionālis: speciālists, kurš esošajiem produktiem (bez iespējas mainīt jelko produktu klāstā) meklē izmantošanas iespējas jaunos, līdz šim neapgūtos tirgus segmentos, piemeklē risinājumu iespējas klientiem, kuri līdz šim nav uzlūkoti kā potenciālie uzņēmuma klienti. Cieša sadarbība ar uzņēmuma vadību un pārdošanu.
  • Iekšējā mārketinga – komunikācijas vadītājs: speciālists, kurš īsteno komunikāciju iekšēji uzņēmumā, izdomā un izplāno komunikācijas shēmu (arī, ja daļa uzņēmuma darbinieku ir reģionos bez pieejas internetam), ir lietas kursā par uzņēmumā notiekošo un visu aktuālo informāciju dara zināmu ikkatram uzņēmuma darbiniekam viņam saprotamā veidā un formā, organizē darbinieku konkursus utml. Cieša sadarbība ar personāla nodaļu.
  • Interneta mārketinga vadītājs: speciālists, kas operē tikai un vienīgi online vidē, meklējot labākās iespējas potenciālo klientu uzrunāšanai un zīmola atpazīstamības veicināšanai internetā, izmantojot e-pasta sūtījumus, sociālo tīklus; varam vien pabrīnīties, bet Latvijā šādu online mārketinga profesionāļu nav daudz.
  • Mārketinga – iepirkumu vadītājs: speciālists, kurš pētot un analizējot tirgus tendences un patērētāju vēlmes, meklē atbilstošākos piegādātājus un komplektē preču sortimentu (katalogiem, interneta veikaliem), ko attiecīgi pēc tam noformē, īsteno mārketinga aktivitātes (veicināšana, akcijas).

 

Kā redzams no šiem piemēriem, mārketingam nav nekādu robežu, un paredzam, ka šāda veida attīstība turpināsies arī nākotnē. Vai esam tam gatavi? Un, vai jūsu uzņēmuma mārketinga vadītājs /speciālists tur līdzi laikam? Atalgojuma līmenis mārketinga profesionāļiem atšķiras pat vienas nozares ietvaros, arī ļoti līdzīgas pieredzes un profila profesionāļiem, tāpēc tabulā norādīta atalgojuma amplitūda (summa neto mēnesī).