Biežāk izmantotās sociālās kompetences
Ikdienas darbā kandidātu piesaistē un novērtēšanā izmantojam kompetenču pieeju. Šeit aplūkotas un raksturotas sociālās kompetences*, lai jebkurā situācijā, gan aktīvi jaunas karjeras iespējas meklējot, gan darbā ar personāla attīstību savā komandā, jums būtu iespēja ielūkoties un gūt priekšstatu par kompetenču dalījumu un nozīmīgumu.
Sociālās jeb uzvedības kompetences ir personības iezīmju (īpašību) kopums, kas izpaužas cilvēka uzvedībā un ietekmē efektivitāti darbā.
Kompetenču pieejas priekšrocības:
Personālvadības profesionāļi izmanto arī daudz smalkāku kompetenču dalījumu (līdz pat 500 kompetencēm) un detalizētāku kompetenču skaidrojumu pa līmeņiem. Šeit piedāvājam pamata līmeni.
Katrai aplūkotajai kompetencei norādīti pozitīvie un negatīvie indikatori, kuri novērojami cilvēka uzvedībā. Negatīvie indikatori norāda, ka šī kompetence cilvēkam nepiemīt, un tās trūkums negatīvi ietekmē darba efektīvu izpildi. Pozitīvie indikatori sarindoti, sākot ar zemāko līmeni un noslēdzot ar augstāko.
Ja pēc indikatoriem saprotat, ka jums (darbiniekam jūsu komandā) nepiemīt kāda profesionālajai attīstībai būtiska kompetence, atradīsiet arī ieteikumus, kā to attīstīt!
* Pamatā izmantotas Notingemas, Hārvarda un Obernas universitātē izstrādātās kompetenču vārdnīcas.
Komunikācija - sadarbība
Komunikācija, tās nozīmīgums
Mutvārdu saziņa
Rakstiska saziņa
Sadarbība, komandas darbs
Orientācija uz klientu apkalpošanu
Konfliktu vadība
Cilvēku vadība - līderība
Komandas vadība
Motivēšana un atbalsts
Citu, komandas attīstīšana
Ietekme un pārliecināšana
Pārmaiņu vadība
Informācijas apkopošana
Analītiskā domāšana
Konceptuālā domāšana
Stratēģiskā domāšana
Rezultātu sasniegšana
Orientācija uz rezultātu, sasniegumiem
Rūpes par kārtību, kvalitāti
Izlēmība, lēmumu pieņemšana
Iniciatīva
Biznesa, uzņēmēja pieeja
Globāla perspektīve
Pašpaļāvība
Paškontrole
Stresa noturība
Problēmu risināšana
Plānošana, organizēšana un elastība