Spēja skaidri un konstruktīvi paust savas domas, viedokli vai idejas klātienes vai telefona sarunā.
Pozitīvi indikatori:
- Izsakās skaidri un saprotami.
- Sarunu veido atbilstoši sarunu biedra vai auditorijas sagatavotības un sapratnes līmenim.
- Veido gramatiski pareizus teikumus un izmanto atbilstošus vārdus un teicienus.
- Strukturē un pauž idejas skaidri un lakoniski.
- Runājot saglabā acu kontaktu.
- Spēj apkopot un pārfrāzēt citu teikto, tā nodrošinot kopēju auditorijas izpratni un novēršot pārpratumus.
Negatīvi indikatori:
- Juceklīga, nesaprotama runa un nespēja izteikt domu.
- „Mētāšanās” no vienas tēmas uz otru.
- Tiek izmantoti vārdi un izteicieni, ko sarunu biedrs var nesaprast.
- Tiek izmantoti parazītvārdi (teiksim, patiesībā, kaut kā tā, vai ne).
- Žargonvārdu izmantošana un vienkārša sarunvaloda darījumu vidē.
- Atbildot uz konkrētu jautājumu, mēdz veidot garus ievadus un aizplūst no tēmas, kā rezultātā sarunu biedrs atbildi uz savu jautājumu var arī nesaņemt.
Pašattīstības iespējas:
- Rūpīgi sagatavojies pirms ieplānotas sarunas par konkrētu tēmu (piemēram, darba intervija) vai pirms uzstāšanās auditorijas priekšā – sagatavo sarunas vai uzstāšanās plānu, definē dažas galvenās lietas, ko vēlies pateikt un izmēģini savas atbildes.
- Ja tev ir uzdots jautājums, domās to atkārto vienu vai vairākas reizes, un atbildot koncentrējies uz to, ko sarunu biedrs sagaida.
- Arī sarunvalodā – runājot ar draugiem vai ģimenē – apzināti lieto gramatiski pareizi veidotus teikumus, izvairies no žargonvārdiem, neliterāras valodas un rupju vārdu lietošanas.
Vadītāju iespējas:
- Rādiet piemēru saziņā ar saviem darbiniekiem!
- Rosiniet darbiniekus izteikties sapulcēs un formulēt savas idejas un viedokli.
Kompetenču vārdnīca