Orientācija uz klientu apkalpošanu

Vēlme paredzēt, piepildīt un pārsniegt klienta – iekšēja vai ārēja – vajadzības un gaidas. Tas nozīmē sadarbības veidošanu, domājot par klienta ilgtermiņa ieguvumu.

 

Pozitīvi uzvedības indikatori

  • Apzinās, kas ir klients.
  • Nodrošina atbilstošu apkalpošanu, laipni atbild uz jautājumiem, uzklausa sūdzības ar vēlmi palīdzēt, bez aizstāvēšanās pozīcijas.
  • Raksturīga pozitīva attieksme pret jebkuru klientu.
  • Apkalpojot klientu, izrāda interesi un uzdod papildu jautājumus situācijas labākai izpratnei.
  • Izrāda klientam, ka viņš ir svarīgs un ka organizācija vēlas ar klientu sadarboties.
  • Seko līdzi klientu apmierinātības rādītājiem un uzņemas, pat rosina sarežģītu jautājumu risināšanu, neļaujot tiem pāraugt nopietnās problēmās.
  • Spēj pozitīvi risināt konfliktsituācijas.
  • Uzņemas personīgu atbildību un ir gatavs darīt vairāk, arī ārpus saviem noteiktajiem pienākumiem, lai veicinātu klientu apmierinātību.
  • Kļūst par klienta interešu aizstāvi organizācijā, iesaistās klientu apkalpošanas sistēmu/ procedūru uzlabošanā.
  • Spēj iejusties klienta situācijā un meklēt risinājumu, kas būs izdevīgs ilgtermiņā; arī, ja konkrētajā brīdī tas uzņēmumam var nebūt tik izdevīgi.
  • Darbojas kā klienta interešu aizstāvis, iesaistās klienta lēmumu pieņemšanas procesā.

 

Negatīvi indikatori

  • Neuzklausa klientu (neinteresē klienta teiktais), var kļūt nepacietīgs un rupjš.
  • Nespēj sarunāties un apjūk, sastopot dusmīgu vai neapmierinātu klientu, nespēj tikt galā konfliktsituācijās.
  • Demonstrē „tā nav mana atbildība” vai „tas nav mans pienākums” atieksmi.
  • Meklē iemeslus, lai nevajadzētu pildīt klienta vajadzības.
  • Neuzskata par svarīgām klientu sūdzības, un klienta teikto atstāj bez ievērības.
  • Neprecizē no klienta saņemtu neskaidru vai nesaprotamu informāciju.
  • Izsaka kritiskas piezīmes un negatīvus komentārus par klientu.

 

Pašattīstības iespējas

  • Uzdodot jautājumu, koncentrējies uz atbildi, uzklausi to līdz galam, kontrolē savu vēlmi pārtraukt runātāju – neiejaucies.
  • Atbildot, koncentrējoties uz faktiem un informāciju, nevis savām izjūtām sarunas laikā;.
  • Pārliecinies, ka esi sapratis visu teikto un apkopojis būtisko; apstiprini to ar klientu.
  • Mērķtiecīgi strādā pie pozitīvas komunikācijas veidošanas, izvairoties no tādiem vārdiem un izteicieniem kā „nē” vai „es to nedaru/ nedarīšu”.
  • Mēģini iedomāties sevi klienta vietā un uztvert pakalpojumu un komunikāciju – kā viņš to varētu redzēt un vai tas nodrošina viņa gaidīto.

 

Vadītāju iespējas

  • Negaidiet, ka jūsu komandā katrs pats saprot labas klientu apkalpošanas principus. Par tiem ir jārunā un tie jāskaidro.
  • Primāri šo kompetenci kā labu praksi ieviesiet uzņēmuma iekšienē, veicinot kopējo apziņu, ka arī kolēģis, padotais vai vadītājs ir iekšējs klients.
  • Veiciet treniņus ar savu komandu, mēģinot iejusties klienta ādā un modelējot dažādas situācijas un vēlamo reakciju tajās.
  • Pastāvīgi iesaistiet sava uzņēmuma klientus labas klientu apkalpošanas prakses veidošanā un vērtēšanā, vaicājiet viņu vērtējumu un viedokli.
Kompetenču vārdnīca